24/10/12

Περί πραγματικότητας

Αναλώνομαι. Κάθε μέρα σε ζήματα. Συζητήσεις. Και κάποιες φάσεις τα μάτια μου ανοίγουν-ή κλείνουν-ή μπαίνει ένα πλέγμα μπροστά τους-ή "ασπρίζουν" όπως θέλω να το σκέφτομαι. Ασπρίζουν και αντανακλούν ολες τις "ακτινοβολίες" τις καθημερινές, όλα τα μικρά, μικρά που μου τρώνε τις στιγμές μου, τα λεπτά μου, τις ώρες μου. Και βλέπω καθαρά.
Την πραγματικότητα. Μου.
Που υπάρχει μόνο για μένα. Όπως η δική σου υπάρχει μόνο για σένα. Όλα στην πραγματικότητα μου είναι δικά μου, και στην δική σου δικά σου. Αυτά που ξέρω τα ξέρω εγώ, και αυτά που ξέρεις τα ξέρεις εσύ, και έτσι πλάθουμε εγώ και εσύ μια πραγματικότητα διαφορετική για τον καθένα, ένα κόσμο δικό μας, μέσα στον οποίο ζούμε μόνοι μας. Είναι όλα σχετικά.
Αν εγώ ξέρω 100 πράγματα, ζω βάσει αυτών. Κι αν αγωνιστώ θα μάθω άλλα 100 και άλλα 100 και άλλα 100. Και μια ζωή θα μαθαίνω, και θα διαβάζω και θα σκέφτομαι, αλλά πάλι δεν θα είναι αρκετό να μάθω τον ΚΟΣΜΟ όπως ακριβώς είναι. Κι αν ζούσα πριν 100 χρόνια, θα ήξερα άλλα, κι αν ζούσα σε 100 χρόνια από σήμερα θα ήξερα άλλα. Κι αν ζούσα σε άλλη χώρα θα ήξερα άλλα. Ακόμα και εδώ που ζώ, τώρα, ξέρω άλλα από εσένα. Και αυτό τα κάνει όλα σχετικά.
Η επιστήμη έλεγε πριν χρόνια άλλα, και σήμερα λέει άλλα, και σε κάποια χρόνια θα λέει άλλα. Νιώθω ότι πάντα όλοι μας θα κοιτάμε από μια τρύπα χωρίς να το καταλαβαίνουμε, πάντα θα νιώθουμε ότι κοιτάμε ξάστερα.
Πορευόμαστε και μαζεύουμε εικόνες και εμπειρίες, και αυτά απαρτίζουν τον κόσμου του κάθενος. Που διαφέρουν από άτομο σε άτομο.
Σε ένα "κόσμο" που μπορώ να δω ένα μικρό ποσοστό του σύμπαντος, για ποιά πραγματικότητα μπορώ να μιλήσω? Σε ένα "κόσμο" που εγώ το βλέπω κόκκινο και εσύ πορτοκαλί για ποιά πραγμακότητα μου λες? Την δική σου ή την δική μου?

33 σχόλια:

  1. Η δικη μου η πραγματικότητα λαλει μου ότι χρειάζεσαι παραπάνω πολύχρωμια. Όχι όλα κόκκινα καλε, εν κουραστικό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ξέρεις κaι το πιο ωραίο?
      εν έχω τίποτε κόκκινο στη ζωή μου, ήταν τα μαλλιά αλλά αλλάξαν και κείνα! είμαι τέλεια περιπαίξιμο ;)


      μα τούτο το ποστ εν και είναι μαραζωμάρικο(yeah i know its not a word) απλά αντιλαμ΄βανομαι ότι εν όλα ρευστά, εν και στεναχωρεί με, απλά είναι :)
      ρε κολόνα εχαλάρωσες τωρά τελευταία και πάει σου

      Διαγραφή
    2. Ναι κόρη εκαταλαβα το. Μια διαπίστωση έκανες. Οταν λέω πολύχρωμια εννοώ να προσπαθήσουμε όλοι μας να βλέπουμε τα πράγματα και λίγο πιο ανοιχτομυαλα η ακόμα και πιο απλα, απο διάφορες γωνίες. Ξέρω γω, πρέπει να καταλάβεις τι λαλω νομίζω!

      Διαγραφή
    3. Ου τωρα επροσεξα ότι μου είπες ότι εχαλαρωσα. Ε, μα εν τζιαι να σπάσει το πλάσμα καλε μου!

      Διαγραφή
    4. εξαρτάται που την μέρα κολόνα μου, ποιά beatrix επιβάλλεται ;)

      Διαγραφή
  2. Με άλλα λόγια, ο κάθε ένας από εμάς «ζει στον κόσμο του» ;)

    Τα σκέφτομαι κι εγώ πολλές φορές τούτα που εξέθεσες στην ανάρτησή σου.
    Πόσες φορές αλήθεια, απογοητεύομαι, γιατί στο μυαλό μου δημιουργώ εικόνες για κάποιους ανθρώπους και καταστάσεις, όπως εγώ θα ήθελα να είναι, που όμως απέχουν κατά πολύ από τη δική μου πραγματικότητα!
    Πόσες φορές καταλήγω να πληγώνομαι και να νευριάζω με τον εαυτό μου, που ξεχνά πως δεν σκεφτόμαστε/νιώθουμε όλοι με τον ίδιο τρόπο! Ο κάθε ένας μας έχει τη δική του κοσμοθεωρία. Γι’ αυτό άλλωστε δεν ταιριάζουμε όλοι με όλους.
    Έτσι, που και που, μετά από ιδιαίτερη πάλη με τον εαυτό μου, καταφέρνω και δίδω credit σε ό,τι δε συγκλίνει με τον δικό μου ψυχισμό και τρόπο σκέψης, αντιλαμβανόμενη πως ο καθένας μας είναι ξεχωριστή οντότητα, με διαφορετικές εμπειρίες και βιώματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ναι, κάθε άνθρωπος και άλλος κόσμος, ακριβώς αυτό! άλλα μες τον νου μας, άλλα έξω που τον νου μας, άλλα στον δικό του και πάει λέγοντας

      Διαγραφή
  3. Η μοναξιά της γνώσης...χαίρομαι που απλά δεν είσαι ένα αδειο δοχείο, κενό από αισθήματα και λέξεις. Και χαίρομαι για το ποστ. Με έκανε να σε συμπαθήσω ακόμα πιο πολύ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ο καθένας ζει στο χρωματιστό δικό του κόσμο. και ο κόσμος όλων μας γίνεται πολύχρωμος επειδή ο καθένας έχει κάτι διαφορετικό να προσφέρει. εμένα αρέσκει μου πολλά τούτη η διαδικασία. να μάθω κάτι που τον άλλο, να μάθει κάτι που μένα. ζω για έτσι ανταλλαγές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ναι , και γω θέλω ανθρωπους διαφορετικούς που να έχω να πα΄ρω πράγματα, ή να δω διαφορετικά κάποια πράγματα! αλλιώς βαρκουμε

      Διαγραφή
  5. Ο καθένας στον κόσμο του και μέσα-μέσα και στον κόσμο των άλλων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. μέσα μέσα, αν σε αφήκει, αν τον αφήκεις etc

      Διαγραφή
  6. Ε! Με τοσα σπαθκια πως να μεν ναιν κοκκινος ο κοσμος σου? Εγεμωσες τους τοπους γαιματα! :Ρ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. τσαλαπατώντας μες τα γιαιματα!

      αιματα πως είσαι μάγκας! ;)

      Διαγραφή
    2. χαχαχαχα

      εεεεεεεεεπ! Ποια η σχεση σου με την Ιβανα? Α? :ΡΡΡ

      Διαγραφή
  7. :) Μα εννοείται έχει ο καθένας την πραγματικότητα του, τζαι εν τούτο το ωραίο, πως ο καθένας μας βλέπει τα πράματα διαφορετικά, αντιλαμβάνεται τα τζαι αναλύει τα διαφορετικά, έτσι κανένας μας ενεν σαν τον άλλο. Το θέμα είναι να είσαι εσύ χάπι με την δική σου πραγματικότητα, να την ζωγραφίσεις με χρώματα που σου αρέσκουν εσένα, τζαι αν έβρεις τζαι ανθρώπους που αντιλαμβάνουντε την πραγματικότητα περίπου όπως εσύ πόμπα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. είδες ρε μαριλού, ώρες ώρες νομίζω πως ανακάλυψα την τασhινοπιττα και έρκετε ένα κκόμμεντ-καλή ώρα σαν το δικό σου-και προσγειώνει με, τούτο που εκατέκτησα πρόσφατα εγώ, για σένα εν δεδομένο! and thats amazing, να μπορώ να το "συζητώ" έστω και έτσι μαζί σου.

      μάνι μάνι πόμπα η λεμεσhιανή-γιακκά!

      Διαγραφή
  8. Κάποια μέρα θα μπω σε τούτο το blog και θα καταλάβω τι γράφει που την πρώτη. Ως τότε, θα συνεχίσω τον αγώνα και θα διαβάζω. Τώρα που το σκέφτομαι, μπορεί να είναι τακτική για να συνεχίσει να διαβάζει ο κόσμος. Χμμμμ.... Εξυπνο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. hahahah, γιατί ρε? σε άλλα ποστς εν καταλάβεις, έχει και ελαφρολαϊκά ποστς, κείνα ούτε να τα φτύσεις. ετο κάμνεις μου κκόμμεντ μόνο στα δύσκολα, χμμμμ..!

      Διαγραφή
  9. πολύχρωμο is fun! πολύχρωμο is good! too much of one colour can make u sick..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. like sick throwing up? or like death bed? ε να ξερω, τι να ρισκαρω?

      Διαγραφή
  10. Δες την πραγματικότητα που δεν έχει χρώμα.
    Είναι εδώ! Παντού!
    Πίσω από το κάθε τι που υπάρχει!

    Μια στάλα νερού είναι η ίδια στάλα που υπάρχει στη θάλασσα.
    Εμβάθυνε.
    Δες την ουσία. Και φτάσε στη Σοφία που είναι πίσω από τη γνώση.

    Δες τα παρασκήνια και όχι την παράσταση χορού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. μα αυτό βλέπω, τα παρασκήνια, μια στάλα νερού μπορεί να είναι η ίδια, αλλά από που έρχεται και που πάει είναι πολύ διαφορετικό. και είναι φύσον αδύνατο να δεις κάτι που δεν έχει χρώμα :) ooooooh you and I νεράιδα, είμαστε εκ διαμέτρου αντίθετες! τα φιλιά μου :)

      Διαγραφή
  11. Η πραγματικότητα είναι οτι εχεις δίκεο ;p ... Όμως αν και υπάρχει ξεχωριστή πραγματικότητα για όλους (σε θέματα αντίληψης, κατανόησης, σκέψης, συναισθημάτων) κάπου, κάπως, με κάποιο τρόπο, my reality crosses with yours... And yours with someone else's... Το θέμα είναι αν διασταβρόνονται σε τόσο μεγάλο ποσοστο που ασπούμε το 50% της δικής σου με κάποιου άλλου να εν τα ίδια ώστε να μιλάτε στο ίδιο μήκος κύμματος... Φαντάζομαι οτι εν πολλά σπάνιο, αλλα νμζ τζιαμε που εννα σου τύχει, θα το καταλάβεις.... Wow, εγραψα πάλε!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. έγραψες, έγραψες. και αρέσκει μου που λες ότι το 50% εν μεγάλο ποσοστό. συμφωνούμε. πάντα καταλάβεις το άμα μιλάς στο ίδιο μήκος κύματος!
      :) γεια σου ρε Jack Μ. με τα γραφούμενα σου

      Διαγραφή
  12. http://www.youtube.com/watch?v=cH7A4C6l_SM
    Βλέπουμε αυτό που θέλουμε...και το πιστεύουμε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. γεια!

    στα μαθηματικα ασπουμε υπαρχουν καποια θεωρηματα/αξιωματα που ειναι οντως πραγματικα,δηλαδη εχουν αποδειχθει και δεν σηκωνουν αμφισβητηση. μπορει να μην τα καταλαμβενουν ολοι, αλλα αυτο δεν εχει σημασια.


    αυτο βεβαια δεν συμβαινει με τη καθημερινη ζωη.. τους νομους,τις αξιες και τα ιδανικα μας, τις ανθρωπινες αδυναμιες,τις εμπειριες,τις ορεξεις μας και το πως βλεπει ο καθε ενας απο εμας το κομο γυρω του

    οποτε θα μπορουσα να διαχωρισω δυο κατηγοριες εννοιων:

    1η κατηγορια: οτι ανηκει στη σφαιρα της πραγματικοτητας (δηλαδη αυτα που δεν μπορουν να αμφισβητηθουν,ειναι διαχρονικα και θα έλεγα οτι ανηκουν στην ''ανθρωποτητα'') ναι! υπαρχουν και αυτα.. επαναλαμβανω..ασχετα εαν καποιοι διαφωνουν για διαφορους λογους (εχουν διαφορετικες παραστασεις,δεν εχουν επαρκεις γνωσεις,κτλ)

    να ναι καλα η ελληνικη γλωσσα.. ειναι πολυ πλουσια για να περιγραψει με αλλες λεξεις αυτες τις καταστασεις.. δεν καταλαμβενω γιατι να χρησιμοποιουμε τη λεξη ''διαφορετικη πραγματικοτητα'' απο τη στιγμη που μπορεις να το εξηγησεις με μια λεξη..

    αντιληψη,πιστη,γνωμη

    2η κατηγορια λοιπον:οτι ανηκει στη σφαιρα των υποκειμενικων εννοιων που ανεφερα μολις πιο πανω (δηλαδη αυτα που για τον καθε ενα ειναι οντως διαφορετικα).. εδω εχουμε ποικιλια αναλογως του παρατηρητη

    οποτε αυτο δεν το ονομαζω πραγματικοτητα εξ'αρχης.. για αυτο δε θα ελεγα οτι η πραγματικοτητα διαφερει.. η πραγματικοτητα ειναι μια και ειναι αδιαμφισβητητη.. και ειναι για μετρισιμα πραγματα,αυτα που εχουν ξανατονιζω αποδειχθει χρησιμοποιωντας αντιπαραδειγματα η αξιωματα

    διαφωνειστε ελευθερα :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. :) αλλά αυτό που εννοώ πόση σημασία έχει κάτι το οποίο ισχύει αδιαμφισβήτητα εάν εσύ το αγνοείς? τι αλλάζει στην καθημέρινότητα σου ή γενικά στον τρόπο που αντιλαμβάνεσαι την πραγματικότητα ΣΟΥ? ισχύει κάποιο θεώρημα στα μαθηματικά ναι, δεν αλλάζει τον τρόπο που ζω ή που αντιδρώ, οπότε είναι ουσιαστικά σαν να μην υπάρχει. πχ. πολύ απλοικό παράδειγμα, η βαρύτητα! κάποιος δεν αντιλαμβάνεται το concept οπότε και δεν υφίσταται στον κόσμο του. σαννα και ζεις σε ένα δισδιάστατο κόσμο και κάποιες έννοιες είναι τρισδιάστατες. εσύ ζεις στον δισδιάστατο αγνοώντας όλα τ υπολοιπα! υπάρχουν ναι, οχι στην πραγματικότητα του διασδιάστατου όμως!

      Διαγραφή
  14. ε αφου το θετεις ετσι :) εννοεις φανταζομε οτι ενας που ζει στον χωρο των δυο διαστασεων ,για παραδειγμα ενα κορμο δέντρου θα νομιζε οτι ειναι κυκλος (!) ετσι και εμεις δεν αντιλαμβανομαστε το τι υπαρχει απο την τεταρτη διασταση και μετα.. με αυτη την εννοια ,οντως η πραγματικοτητα μου ειναι διαφορετικη απο την ''οικουμενικη πραγματικοτητα''

    ΑπάντησηΔιαγραφή